Černění šroubů, a drobných dílů

Matice, podložky, krytky a vložka zadního tlumiče

Dle dokumentace, ve které je udáno že veškerý spojovací materiál (až na drobné vyjímky) má být černěný, musí být všechny šrouby černé. Jenže jak, barvou? Ne, ta nikdy nesplní podmínky, které jsou potřeba. Barva se může a určitě bude během skládání a utahování šroubů loupat a je po efektu. Na řadu přichází chemie. Drobné díly jako krytky předního a zadního kola, vložka zadního kluzáku, podložky a matice jsem načernil prostředkem, který se využívá pro černění zbraní. Ostatní šroubky si prošly brynýrovací lázní.

Po načernění

Malá ukázka šroubů před načerněním

Po načernění

Vyjímky

Mezi vyjímečné šrouby, které nemají být černěny jsou právě matice ze šroubu, který stahuje přední vidlice. Já je mám momentálně černěny ale jak budu posílat díly na chromování tak je tam přihodím. Další je šroubek, upevňující přední světlo, nemá být chromovaný ani černěný, takže nejspíš klasicky zinek. Další zinkový šrouby jsou čočkové, upevňující hliníkové zátky (špunty) řidítek.

Zde si můžete pročíst více informací o přípravcích, pomocí kterých jsem dosáhl výše uvedeného černění.

11 Komentáře

    • Dobrý den, každý přípravek má svůj postup. Každopádně platí, že kov, který se bude chemicky upravovat musí být surový. Takže pozink atd. nejprve důkladně odstranit. Nesmí být materiál nerez. Jinak připravuje se návod s přípravky, který bude dostupný na tomto webu v Technice.

  1. Dobrý den, užitečný článek. Můžete upřesnit specifikaci těch matic ze šroubu, který stahuje přední vidlice, co mají jít na chrom? Řeším problém, že je mám ztracené, takže je musím koupit a pak taky nechat nachromovat.

    • Dobrý den, matice na svorníku jsou dvě. Měly by být chromované. Na 17mm klíč. Ze strany ven je zaoblená. Závit by měl být jemný. Já, protože jsem měl jednu matici poškozenou, bral jsem si obě v replice od firmy motomichalec na burze v Brně. Mají i webové stránky, tak se zkuste podívat.

        http://www.motomichalec.cz
  2. Dobrý den. Rád bych se Vás zeptal, jaká má být alá původní povrchová úprava výpletu kol u ČZ150C a u péráka? Výplety všude na prodej vidím chrom, ale? ČZ už rozebírám a pérák někdy v budoucnu a rád bych se ještě tedy zeptal, kde bych mohl najít přehled, které šrouby mají být černé a které zinek či chrom? Děkuji. Martin

    • Dobrý den,

      PRO ČZ 150 C

      u výpletů kol záleží na provedení motocyklu. Jestli máte lidovou verzi (kominíček) jsou ráfky kol + dráty kol (špice) + matice (niple) v černé barvě a střed kola je taktéž nalakován na černo.

      Pokud máte základní verzi tedy chromovanou, jsou ráfky kol + dráty kol (špice) + matice (niple) v chromu. Na obou provedení jsou středy kol lakovány černou barvou. Máte-li export verzi (červenou), jsou ráfky kol + dráty kol (špice) + matice (niple) v chromu a středy kol jsou lakovány červenou barvou.

      Všechny šrouby a matice jsou černěné na ČZ 150 c kromě matic, které stahují přední vidlice. Ty mají být chromované.

      Zde je tabulka, ve které jsou udány barevné provedení obou typů (lidová a základní). http://www.motomagazin.cz/index.php?action=cz150c&menu=12&pos=cz150cuvod

      PRO JAWA 250 PÉRÁK

      Pro Péráka již někdo vytvořil soupis také http://www.veteranforum.cz/photos/2012/0301867001359485619.jpg , co lakovat co do chromu. Ovšem záleží jestli máte základní verzi kde je motorka lak+chromy a nebo lidovou. Na lidové verzi byly ráfky kol i středy stříbrné, taky nádrž byla stříbrná. Ukázka lidové verze je na mém webu http://fitaweb.cz/jawa-250-perak-jirka-r/

      Snad jsem Vám alespoň trochu pomohl

      • Dobrý den, Filipe, dívám se na víko zadní brzdy u Vaší motorky a nezdá se mi, že by bylo v chromu. Všude se nabízí chromované, ale nejsem si jist, že tomu tak u mé čezety zrovna bylo. Mám takovou kombinaci kominíčka a standardu – služební motorka pošty z roku 1951. Kola černá s bílou linkou, špice asi chrom, či zinek a víko zadní brzdy možná stříbrné, možná původně černé? Co Vy na to? Jiří

        • Dobrý den Jiří,

          Máte pravdu, chrom se zřejmě nepoužíval i když je všude nabízen, tak jak píšete. Nicméně jsem chromovanej koupil jen jako dočasnou náhradu za poškozený původní. Pak jsem sehnal původní v dobrém stavu. Aktuálně mám štít ve stříbrné barvě. A používal se buď černý, nebo stříbrný štít.

          S pozdravem Filip

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*