ČZ 125 T r.v. 1948 – Restaurování

Všechno začalo tím, že můj kamarád našel na chalupě starou motorku ČZ 125 T kříženou s C. Moc se mi to líbilo!

Pamatuji si, že i můj děda měl motorky… JAWA 175. Dokonce můj praděda měl ČZ 125 T. Doma mám schovanou fotku (později ji určitě oskenuji a doplním k článku), jak je s ní a jeho dcerou – tedy moji babičkou, na Vranovské přehradě. Tím jsem se ještě více utvrdil v tom, že si ji prostě musím koupit.

Můj první inzerát na bazoši byl asi v takovémto znění: Koupím JAWA-ČZ 125 T, C. Ještě že mě jeden pán opravil. 😀 Mojí „poptávku“ jsem rozhodil i mezi mé kamarády, načež se mi ozval kamarád s tím, že jeho strýc by o něčem věděl, ať se mu ozvu. Podzim roku 2015, slovo dalo slovo a po půl roce hledání jsem měl doma svojí ČZ 125 T s původním TP za 44 tisíc. 🙂

Všechno jsem se učil za pochodu. Zjišťování dílů, ceny, co jak funguje atd. Byl jsem naprostý amatér, a stále se mám co učit. Na motorce byla nádrž z typu C, přední kolo bylo obráceně – což byla maličkost, řidičovo sedlo bylo roztrhané, tachometr nefungoval, růžice řízení byla z typu C, zadní světlo taktéž z typu C, kastlík byl naprosto vyrabovanej – bez poličky, bez drátů, elektrika sice svítila ale bylo to šílené atd. No a největší problém byl motor. Takže soupis byl hotový a začalo se shánět.

Kolik peněz jsem dal za díly, poštu, cesty na burzy atd. mám dokonce i někde napsané, ale příjde mi zbytečné to psát sem do článku. Kdo chce jezdit, tak jde do toho s tím, že to prostě něco bude stát.

Postupem času jsem sehnal vše co bylo potřeba. Nádrž jsem musel vylít, protože v ní byla malá dírka. Do přední vidlice sem musel sehnat lepší pružiny a nové pertinaxové vložky. Hehe, to byla pro mě sranda. Neměl jsem nástroje k vyfrézování aby vidlice krásně pružila. Takže jsem uřízl násadu z koštěte, na to nalepil smirkový papír do hodnoty, která tomu měla odpovídat a projel jsem tím nové pertinax vložky. Nasadil, promazal a funguje. 😀

Moje první jízda na motorce byla v ulici před naším domem. Motor jsem nakopával šíleně dlouho, a když už začal frčet, měl divnej zvuk. Nehledě na přední vidlici, která se celá chvěla. Říkal jsem si, jestli na tom bude takovej povoz, tak nevím nevím, kolik na tom ročně najezdím. Což bylo na dlouhou dobu také moje poslední ježdění.

Na jaře v roce 2017 jsem nechal dělat celý motor u jedné nejmenované firmy v Zábřehu, které to trvalo půl roku.

Ano, nejsem na to taková kapacita, abych si to udělal sám a když už bych se do toho pustil, trvalo by mi to min. rok. Firmu která mi to dělala už ani nemůžu nedoporučit, jelikož už neexistuje. Každopádně, motor který sem nechtěl leštit byl vyleštění, karburátor nebyl vyčištěn a to nejdůležitější, motor ani nevyzkoušeli. Cena 14, za práci odfláknutou! Samozřejmě, byl s motorem problém. Už jsem byl z toho zoufalý, a tak jsem se otočil na mistra oboru Fíťu.

Problém nebyl jen v motoru, který byl vlastně zprovozněn super rychle. Po seřízení zapalování motor chytil na třetí drc, tak jak by měl. To byla odstraněna jen jedna závada. Další problém byl totiž se spojkou. Ačkoli byl motor po GO nešlo spojku zmáčknout. Dokonce mi i prasklo spojkové lanko a k rozevření lamel nedošlo. Všechno tohle trápení mi zajistila firma, která dělala GO motoru a seskládala spojku špatně. Vypínací půlměsíc nebyl natočen tak, aby tlačil na spojkovou tyčinku, ale tak že tlačil na blok motoru. Nepřišlo jim to divné ani při vkládání spojkové tyčinky že moc leze ven. Prostě ji na hovado zkrátily, aby se dala spojka zaklopit přítlačným talířem. Foto níže spojkové tyčinky. Ta spodní je délkově jak by měla být, ta horní je zkrácená z motoru.

A aby motor vypadal alespoň trochu úhledně, poslal jsem Fíťovi staré šrouby které byli při GO sundány. Ten jim vyvařil hlavičky, vypiloval nové drážky na šroubovák a znovu načernil tak, jako to dělala zbrojovka. Výsledek vypadá moc dobře.

Celá oprava šroubů a černění je zde: http://fitaweb.cz/oprava-puvodnich-sroubu-na-motor-cz-125-t/ Načerněn byl i dekopresor a spoustu dalších drobností.

Uložení krku řízení bylo naprosto vymleté. Z kruhu byl udělán ovál a krk řízení byl ve spodních brýlích zlomený. Opravdu super zpráva 😀 Naštěstí mám doma ještě jedno T (které jsem sehnal po dílech s tím, že si postavím voňavku na parádu), takže jsem přivezl rám, brýle a další krabici dílů, kdyby náhodou. To jak probíhala oprava, zprovoznění mého T je vše zde na stránkách. Určitě se podívejte, stojí to za to 🙂

A konečně léto 2018. Motocykl mám doma, na tachometru je přes 200 km, a pokaždé když nastartuji a vyrazím na silnici se směju. Je to pro mě nepopsatelný zážitek, řídit takovéto moto.

Tím bych chtěl moc a moc poděkovat Fíťovi za obrovskej kus práce, kterou odvedl na mojí motorce aby fungovala tak jak má. Doladil všechny díly tak, aby vypadala co nejvíce jako když vyjížděla z továrny. Moc si toho vážím. Děkuji 🙂