Na počátku

Dostalo se ke mě nekompletní torzo sportky z roku 1962. Podle štítku se jedná o rám 473.01 s motorem 453.02. Motor, který jsem k rámu dostal je však z ČZ 175 typ 450.02. Vzhledem k tomu, že motorka nemá doklady a není kompletní ani původní, můžu se rozhodnout, jaký z ní udělám obsah. Pravděpodobně dostane motor o obsahu 250.

Obsah ccm

Rozhodování, zda bude motocykl podle štítku 125 a budu muset sehnat jiný motor, nebo jí přestavím na 175 a dostane nový štítek nechám na později. Když seženu doklady, třeba z ní bude ta výše uvedená 250. Čas rozhodne mnohé.

Barva

Pro mě nejdůležitějším faktorem je barva. Těch pár dílů, které rámu zůstaly jsou modré, zůstane tedy motocykl v královské modři. Originál ji nechat nemůžu, protože ostatní díly, kterýma budu sportku dostavovat nebudou modré, a sehnat je v požadované barvě bude nereálné. Pak by však vznikla otázka, nepůvodní díly nalakovat na modro a zbytek originál? To neklapne a tak se chystám na lakování celé moto.

Stručný popis dílů

Zadní blatník

Nějaký kutil se na něm vyřádil, proto je z tvarového hlediska poškozený. Ale jako náhradní mám červený, proto na jeho opravě nebudu nijak plašit. Zohavený blatník nebude těžké opravit, takže jeho obnova může být do budoucna naplánovaná. Pak zůstane jako rezervní a nebo časem pomůže další stavbě.

Madlo (podsedlový plech)

Je taky všemožně popraskaný a zohýbaný. Další madlo mám i na druhém blatníku takže si můžu zase vybrat. Použiji jedno, druhé se bude někdy opravovat a použije se jako rezervní, nebo na další stavbu.

Sedlo

Plech vypadá zdravě, místy ale rez vzala svoje a bude potřeba sedlo dovařovat. Nicméně chytřejší budu až bude opískován a uvidím, co mi z něj zbude. Molitanová výplň nebyla chráněna potahem, její použití už nebude reálné (málokdy si nechávám původní výplň sedla). Řešení oprava a lak plechu. Nová výplň a kvalitní potah. Jediné co mě potěšilo na sedlu je, že mu zůstal záchyt na rám a uzamknutí sedla.

Zadní tlumiče

Těma se tak akutně zabývat nemusím. Když to řeknu hloupě, těch se všude válí dvě… Mám několik párů navíc, které budu moct kdykoliv prohodit. Nicméně tlumiče na rámu se tváří, že by jim nic hrozného být nemuselo. Z venčí napadené rzí ale uvnitř bych si tip, že jim nic nebude.

Kryt řetězu

Tak to je kapitola sama o sobě, o které bych se mohl rozepsat až nevím kam. Mám sice jednu polovinu, která je brutálně uhnilá, ale s její opravou takřka nepočítám. Kdybych měl i druhou polovinu tak bych o vyvaření uvažoval. S jedním dílem se nebudu zdržovat. Sehnat však originální kryt za rozumný peníze je bohužel nadlidský úkol. Pravděpodobně sáhnu po replice.

Prsíčka – k rámu nebyly. Mám rezervní, nejsou modré ale v červené barvě. Nicméně jsou nepoškozené (no pár oděrek a úlomků to má tak něco povařím) ale motorka je dostane.

Motor – není sice 125ccm ale 175ccm a není kompletní (chybí válec a hlava). Hlavu mám a válec nebude problém sehnat, nebo mám ještě jeden motor 175ccm kompletní, který byl původně na rámu mé ČZ 125 typ 453.01.

Nádrž – k rámu je v původní modré. Chrom mizerný a místy je bouchnutá. Celkem mám tři nádrže včetně této modré. Takže vyberu jednu vítěznou a ta bude mít nový chrom.

Maska – horní i spodní díl mám v modré, horní kovový už značně podepsala rez, ale díl není děravý ani silně zkorodovaný a tak jej mohu v klidu použít. Jako bonus celkem hezký tachometr do 120Km/h.

Přední tlumiče – mám ale vypadají ohnutě, proto budu muset sehnat nové trubky, kryty tlumičů mám ale v červené barvě.

Přední blatník – tak ten bohužel nemám, takže budu muset sehnat nebo přes známého, uděláme z kývačkového sportkový. Ale to nechci nikomu říkat 😀 nejsem zastánce takového prznění, ale když nebude jiná možnost… doufám že se jí vyhnu.

Shrnutí

Motocykl je po dodání chybějících dílů z domácích zásob kompletní až na tyto díly:

  1. Kryt řetězu
  2. Přední vidlice – ty se mi podařilo sehnat takřka okamžitě. Původem jsou z ČZ 250 455 ale na tyto řady kulatých zetek se montovaly díly stejné. Chromované spodky jsou sice marné, ale opravit je, nebo nahradit spodkami z domácích zásob nebude problém. Kryty jsou k nim taky, ale jeden je prodřený. Ale kryty mám nachystané jiné. Pružiny k nim jsou a kdyby náhodou domácí zásoby poskytnou několik dalších kusů.
  3. Přední blatník