Jawa - ČZ

ČZ 125 typ 473.01 r.v. 1962

Na počátku

Dostalo se ke mě nekompletní torzo sportky z roku 1962. Podle štítku se jedná o rám 473.01 s motorem 453.02.
Motor, který jsem k rámu dostal je však z ČZ 175 typ 450.02.

Obsah

Rozhodování, zda bude motocykl podle štítku 125ccm a budu muset sehnat jiný motor, nebo jí přestavím na 175ccm a dostane nový štítek nechám na později. Když seženu doklady, třeba z ní bude 250ccm.

Barva

Pro mě nejdůležitějším faktorem je barva a protože těch pár dílů, které rámu zůstaly jsou modré, zůstane motocykl v královské modré. Originál ji nechat zřejmě nemůžu, protože ostatní díly na dokopletování nejsou modré a pak bych měl půl stroje origo a půl stroje přelakováno, proto jsem se už teď rozhodl, že se bude lakovat celá motorka znovu.

Díly (stručný popis)

Zadní blatník – je poškozený, ale jako náhradní mám červený. Ale původní nebude těžké opravit takže jeho oprava je do budoucna plánovaná, a zůstane jako rezervní, nebo časem pomůže další stavbě, ať už mé nebo pomůže někomu jinému.

Madlo (podsedlový plech) – je taky všemožně popraskaný a zohýbaný, ale opravit jej nebude problém. Další madlo mám i na druhém blatníku takže si můžu zase vybrat. Druhý bude opět náhradní nebo pomůže mě či někomu dalšímu. V horším případě není problém vyrobit z klasického kývačkového madla sportkový.

Sedlo – plech vypadá zdravě, místy ale rez vzala svoje a bude potřeba sedlo dovařovat. Nicméně chytřejší budu až bude opískován a uvidím, co mi z něj zbude. Molitan nebyl chráněn potahem a ani před vlhkem takže se všechny tyto faktory na něj podepsaly a použití už nebude reálné. Řešení lak plechu, nová molitanová výplň a potah.

Zadní tlumiče – jsou v pořádku, těch mám i několik párů jako náhradních z domácích zásob. Z venčí napadené rzí ale uvnitř jim nic nebude.

Kryt řetězu – mám jen horní polovinu, ta je ale silně poničená, jestli jej budu opravovat se ještě rozhodnu. Kdyby k němu byla i druhá polovina, tak bych neváhal a opravu provedl. Ale když je jen jedna polovina, opravovat zatím nebudu. Takže první díl, který bude třeba sehnat.

Prsíčka – k rámu nebyly. Mám rezervní, nejsou modré ale v červené barvě. Nicméně jsou nepoškozené (no pár oděrek a úlomků to má tak něco povařím) ale motorka je dostane.

Motor – není sice 125ccm ale 175ccm a není kompletní (chybí válec a hlava). Hlavu mám a válec nebude problém sehnat, nebo mám ještě jeden motor 175ccm kompletní, který byl původně na rámu mé ČZ 125 typ 453.01.

Nádrž – k rámu je v původní modré. Chrom mizerný a místy je bouchnutá. Celkem mám tři nádrže včetně této modré. Takže vyberu jednu vítěznou a ta bude mít nový chrom.

Maska – horní i spodní díl mám v modré, horní kovový už značně podepsala rez, ale díl není děravý ani silně zkorodovaný a tak jej mohu v klidu použít. Jako bonus celkem hezký tachometr do 120Km/h.

Přední tlumiče – mám ale vypadají ohnutě, proto budu muset sehnat nové trubky, kryty tlumičů mám ale v červené barvě.

Přední blatník – tak ten bohužel nemám, takže budu muset sehnat nebo přes známého, uděláme z kývačkového sportkový. Ale to nechci nikomu říkat 😀 nejsem zastánce takového prznění, ale když nebude jiná možnost… doufám že se jí vyhnu.

Shrnutí

Motocykl je po dodání chybějících dílů z domácích zásob kompletní až na tyto díly:

  1. Kryt řetězu
  2. Přední vidlice – ty se mi podařilo sehnat takřka okamžitě. Původem jsou z ČZ 250 455 ale na tyto řady kulatých zetek se montovaly díly stejné. Chromované spodky jsou sice marné, ale opravit je, nebo nahradit spodkami z domácích zásob nebude problém. Kryty jsou k nim taky, ale jeden je prodřený. Ale kryty mám nachystané jiné. Pružiny k nim jsou a kdyby náhodou domácí zásoby poskytnou několik dalších kusů.
  3. Přední blatník