Jawa - ČZ

ČZ 150 C r.v. 1951 – Renovace

Pro tento motocykl ČZ 150 C jsem si jel až do Tábora. Vím, je to celkem dálka, ale bohužel žádné céčko blíže a za rozumný peníz nebylo. Pojali jsme to jako výlet a společně s mojí přítelkyní a bratrancem jsme pro ní zajeli. A protože jsem v té době neměl na autě tažné, motorka jela celou cestu na ležáka v kufru.

Na stručných fotkách se motocykl tvářil jako kompletní. Až po osobní prohlídce na místě prodeje, jsem zjistil několik nedostatků.

Hlavně velké množství nepůvodních dílů zaměněných z jiných typů. Normálně bych nad koupí ještě uvažoval, ale řekl jsem si když už jsem ujel takovou dálku tak se nevrátím s prázdnou domů a motocykl jsem zakoupil.

Jakmile jsme dorazili domů tak jsem se začal s motocyklem řádně seznamovat. Při této chvilce začalo naskakovat „To je z téčka, to je z béčka, to sem nepatří a tohle je zas obráceně“. Vytvořil jsem obsáhlý seznam zaměněných dílů a mohl jsem začít shánět správné díly a postupně je na motorku montovat. Seznam 1, Seznam 2 a Seznam 3 jen kdyby měl někdo zájem podívat se co tam bylo za záměny.

Vždy, jakmile jsem sehnal správný díl, tak jsem jej na motorku namontoval. Některé díly jsem jen na zkoušku nalakoval aby nebyla úplně barevná. Především šlo o to, abych odstranil veškeré dobové úpravy a díly, které na motocykl nepatří. Samozřejmě vše vyzkoušet zda pasuje tak jak má. Finální dopasování ještě bude, až vše opískuji. Dle potřeby se pak bude dovařovat, a tak si vše pěkně doladím, aby mne pak při skládání na hotovo nic nepřekvapilo.

Na řadu přichází kola

Bylo mi líto rozebírat funkční stará kola, tak jsem si je ponechal jako budoucí ozdobu díly, nebo rezervní pro další stavbu. Proto jsem si sehnal jiné středy, které bylo potřeba zbavit původního nátěru, na soustruhu stočit brzdnou část předního bubnu, nově nalakovat a samozřejmě nová ložiska. Bohužel se jednalo o holé středy, a tak jsem se nevyhnul kanibalismu a musel si ze starých kol vzít rozpěrky a filce.

Přední střed jsem si bohužel nevyfotil. A protože stavím chromovanou verzi, budou i kola chromová. Ráfek chrom, špice zinko-chrom a nyple taktéž zinko-chrom. Tak snad to něco vydrží a nebude to do roka rezavé. Ještě že jsem nerozřezal původní výplety, alespoň mám podle čeho vyplétat nová kola.

A konečně jsou kola hotová. Sice jsem si počkal na vycentrování, jednak protože jsme odjeli na dovolenou a protože si zapomněl opsat mé telefonní číslo a tak jsem se tam dostal až po měsíci od data uložení. Ale vše dobře dopadlo, i přes vyšší cenu centrování než jsem zvyklí z kývaček jsou konečně hotová kola doma.

Na motoru je provedená kompletní generálka

Motor jsem vůbec nezkoušel jak jsem motorku dovezl. Ihned jsem jej demontoval a rozebral. Není potřeba zkoušet jestli motor jede, když vím, že po generálce pojede na 100%. Rozhodoval jsem se nad úpravou hliníkových karterů. Nakonec jsem došel k názoru, že bloky pouze vyčistím. Žádná balotina či chemické leštění. Pěkně po domácku vyčištěné. Válec na vybrus a kliku na repas jsem poslal k Padalíkovi. A mezitím, než se vrátí válec s klikou osadil jsem kartery novými ložisky. Po složení jsem měl problém s VN cívkou, která dávala slabý proud pro svíčku a ta házel úplně minimálně. Ale chtěl jsem motor slyšet a tak jsem zapojil obyčejnou indukční cívku a baterku a motor na druhý drcnutí chytil. Nádhera, nejkrásnější zvuk, a ještě jenom s kolenama. To byl ale samopal 🙂 Ale VN cívku jsem byl nucen pořídit novou repliku. A i když někdo řekne že Taiwan VN cívka stojí zaprd, motor s ní drnčí tak jak má.

Ve stavu, jak by to mělo vše být (tedy veškeré díly atd 🙂

 

 

Motorka je kompletní a tudíž ji mohu rozebrat a nechat opískovat veškerou plechařinu a rám.

Po opískování

První vrstva plniče, zakytovat nerovnosti, zabrousit. Druhá vrstva plniče a zabrousit do hladka. Na některých dílech, jako jsou třeba blatníky bylo potřeba brousit a brousit. Nakonec poslední vrstva aby bylo vše dokonale zakryté.

A konečně samotné lakování. Zatím bez nádrže. Tu musím nejprve oblepit, a do toho se mi zrovna dvakrát nechce. Stejně se tomu však nevyhnu.

A nádrž konečně olepená a stříknutá v plniči.

Ještě stále chybí dodělat linky a vymalovat loga. Ale konečně se dá na nádrž koukat.

Sedla, nové gumové potahy

Roztržená guma řidičova sedla mě donutila pořídit nové. A proto že by jedna nová a druhá stará vypadalo špatně, pořídil jsem potahy oba a sedla zrepasoval.

Motocykl bude v plné výbavě co se týče doplňků. V katalogu značeno VIII. DOPLŇKY.

Jedná se o tandemové sedlo spolujezdce, pro kterého jsou i tandemové stupačky šroubované do rámu. Tandemové sedlo je ve velmi dobrém stavu, jen dostane nový lak, chromy a gumový potah. Bohužel obě stupačky, které mi dorazily byly ohnuté. Jednu se mi podařilo narovnat ale u druhé jsem si všiml, že jí někdo v minulosti svařoval a jak je normální tak špatně. Proto bylo potřeba jednu nožičku odříznout, posunout dál aby byla stupačka rovně a znovu zavařit. Což se zdařilo.

Dalším doplňkem jsou chrániče kolen nebo taky známé jako revmaplechy. Inu za směšný peníz nemůže být kvalita 100% a bylo potřeba opět vařit a vařit. Na jedné straně ulomený držák, který bylo potřeba vyrobit a znovu navařit. Vše klaplo tak jak mělo, jen k nim chyběl středový držák upevňující se na rám pod nádrží. Ten jsem byl nucen vyrobit. Slušný základ už mám, jen nějaké dodělávky a vyrobit třmen na upevnění.

A konečně to sladké splnění snu

Motocykl má veškeré díly připravené a tak můžu začít konečně skládat. Na tento okamžik se snad těší každý, kdo se pouští do podobných renovací. A nakonec, když celý motocykl stojí, si člověk může říct „Konečně jde vidět kus práce.“

Poprvé vytažená na denní světlo. Zatím bohužel bez nádrže, ta je stále v plniči.

Také jsem dodělal přední spz, na které je z jedné strany napsán model tedy ČZ 150 C a z druhé strany je rok výroby 1951.

S nádrží vypadá konečně jako motorka a ne jenom rám na kolech. Ještě pořád není na 100% dokončena, ale chybí jen pár drobností a dílů pro ukončení renovace.

Nádrž olinkovaná a vymalovaná loga. Ještě tedy musím dodat závlačky na šrouby kastlíků, na čepy zadních stupaček a na zajištění táhla zadní brzdy. A nejdůležitější jsou Motex pásky na manžety přední vidlice.

Motorka se zatím ani pořádně neprojela a už jsem musel měnit mosazné sítko na palivovém kohoutu. Navíc pěkně popraskal korek a tak jej bylo potřeba znova vyměnit.

Nakonec jsem dodal i Motex pásky na manžety a motocykl je konečně hotový.

Pokračování…

Více fotografií a rozepsané články k celé renovaci najdete <<< ZDE >>>