Otočný držák na opravy motoru

Ukázka bez nástavce

Tento otočný držák na opravy motoru, nebo také montážní stojan dá-li se mu tak říct, jsem si plánoval vyrobit už dlouhou dobu. Jen jsem potřeboval dostat nějaký nápad, který přišel právě teď. Tak honem do dílny a začít, dokud to mám v hlavě.

První stojka je navařená, ještě k ní půjde navařit kolečko, které umožní podržet motor v určitém stupni naklopení. Plánuji možnost naklopení o: 0°, 45° a 90°. To je pro dnešek vše, bohužel jsem více nestihl.

Další postup. Už mám asi polovinu hotovou. Spíše tak 45%. Ale mám vyzkoušené, že lze do stojanu upnout jak motor kývačky, tak i motor na ČZ 125/150 c nebo Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352 Kývačka. Ještě stále jsou nějaké dodělávky, které potřebují doladit, zabrousit některé sváry a nějaké drobnosti dovařit. Jak se zase dostanu do dílny, budu vyrábět stupňové zajišťovací kolečko. Pak můžu začít s nepohyblivou částí a přijdou první testy.

Dnes jsem se pustil do výroby stupňového kolečka, které umožní v naklopení motoru zajistit pohyblivou část držáku. Zajištění proběhne zašroubováním šroubu do patřičné díry.

Nyní je kolečko nastaveno a napevno navařené na držáku.

Začal jsem s výrobou pevných stojek a jak jsem je dodělal, mohl jsem se pustit do finální výroby podstavce. Na podstavec pak navařit pevný stojky a celý držák vyzkoušet.

A konečně celý otočný držák už hotový. Teď už přijdou na řadu estetické úpravy a finální lakování.

Opět vyzkoušeno s motory ČZ 175 kývačka a motorem Jawa-ČZ 150 typ 352.

Připraveno a odrezovač může pracovat. Jakmile bude čin dokonán, zbytky po odrezovači okartáčovat a můžu začít lakovat. Ještě však před barvou budu přidávat k držáku nádobku s odtokovým kanálkem pro bezstarostné vypuštění oleje z motoru přímo v držáku.

Barevný odstín vybrán a začínám zkoušet lakovat.

Budu rád, když přidáte k příspěvku komentář.

Ještě plánuji vyzkoušet upnout do držáku motor z Jawa 250 typ 353, Jawa 250 typ 559 a motor z Jawa 350 typ 354. Samozřejmě, že chci mít možnost upnout do držáku i motor z pionýra. Pro ten ale bude potřeba přizpůsobit úchyty. Samozřejmě za předpokladu, že se motor vejde mezi pevné stojky.

Ihned, jakmile mi dorazil motor z Jawy 250 typ 353 jsem jej vyzkoušel usadit do držáku. Zdařilo se, motor krásně pasuje, jen je problém se zadním držákem, ten se bude muset navařit nový a o 1 cm delší, protože zadní část spojkové skříně naráží při naklápění do stojky. Posunutím celého motoru vpřed by mělo problém vyřešit. Tak snad už jej budu moci v klidu dokončit. Jedna fotečka na ukázku:

Dnes jsem vytvořil nástavec na držák, díky kterému je možné s upnutým motorem velké kývačky krásně bez omezení otáčet. V odstavci výše jsem psal, že se původní držák bude muset prodloužit o 1 cm ale nechtělo se mi již do hotové konstrukce zasahovat. Proto jsem vymyslel nastavení, které je volně demontovatelné a motor drží krásně. Nakonec držák dostal modrý nátěr, aby ladil s ponkem v dílně.

4 Komentáře

  1. Pěkný den. Jednoduché, účelné, téměř univerzální na jawa motory. Něco takového chci nyní zrealizovat. Potřebuji stojan na panelku 250 rok 1969 a babetty 210 a 207. Vzhledem k tomu, že první budu dělat ty babetty (motory jsou již venku z rámu), tak bych potřeboval rozměry toho rámu (jednotlivé části) abych to mohl svařit. Na babettu si vnitřek upravím, jde jen o to, aby se mi tam pak vešel ten motor z panelky. Šlo by to prosím nějak okótovat? Diky moc. Milda

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*