Příprava ČZ 125/453 na sezónu 2016

Letošním rokem by jsem chtěl konečně zapřáhnout zetku do provozu. Plánuji s ní jezdit do práce, však vždy jak dovolí počasí. Loni, tedy v roce 2015 jsem byl s kývačkou v práci jen dvakrát, přičemž podruhé bylo naposledy.

Kývačka se prostě rozhodla, že se bude přiživovat převodovým olejem jako nějaký oilmaster. Za jízdy ještě dobrý, to veškerý olej z klikové skříně sežvýkala a dalo se dojet téměř kamkoliv. Ale jak stála déle jak 12 hodin nedařilo se jí natočit. Povedlo se až po dlouhém až unavujícím šlapání, někdy bylo třeba i tlačení a za doprovodu bílého kouře a dusivého zvuku konečně zabrala.

Takže pokud budu chtít letos jezdit do fachy, tak budu muset rozpůlit motor. Protože nevím, kde přesně je zakopán pes, zda prolíná olej labyrintem, nebo fouklo těsnění na blocích. To zjistím až rozpůlím. Naštěstí jsem dal na stranu zapalování válečkové ložisko, takže motor půjde rozpůlit jedna báseň.

Až bude motor hotový, musí se udělat nová TK, protože je už půl roku propadlá. Pro úvod asi vše, dále budu pokračovat, co vše bylo třeba a jaké bludy se staly na motoru po ročním ježdění.

Rozhodl jsem se, že spojku a segment rozeberu ještě na motorce a až poté motor vytáhnu z rámu. Největší obavy mi dělalo vape, ze kterého jsem měl obavy, že nepůjde sundat z kliky. Ale vše šlo krásně a motor je vytažený z rámu venku.

Na válci, přesněji na přírubě jde krásně vidět, jak začíná rezavět. Nejvíce jsem se naštval na gumu spojující karburátor a filtr box. Ta ztvrdla jak kámen a po všelijakém snažení jí sundat přišla na řadu kudla. Gumu jsem musel rozříznout, aby jsem jí mohl vytáhnout ven a aby nebránila při manipulaci s motorem.

Motor jsem rozpůlil a zjistil pěknou paseku. Válečkové ložisko se mi nějak nezdá, a vysunuté gufero na pravé straně kliky mi taky neudělalo radost. Neprůchozí bronzový pouzdro pro předlohovou hřídel jde lehce vytáhnout, což by nemělo, takže opravy motoru budou.

Už jsem se konečně dostal k vylisování kliky z levé poloviny bloku, i přesto že mám stále kopu práce na baráku. Po nahřátí šla klika krásně vylisovat a já se mohl podívat na labyrint. Ten je v naprostém pořádku, na čepu není taky nic vidět tak kde je problém? Až po studování silikonové vrstvy na motoru jsem si všiml, že je na pár místech popraskaný. Vedli v něm krásné prasklinky jako cestičky až ke klikové skříni. A zde je konečně důvod, proč začala papat olej. Ono vlastně, kdyby byl labyrint KO, nejela by vůbec, protože by nasávala falešný vzduch. Jenže kývačka po vypálení oleje ve skříni jela jako by se nic nedělo.

Proto jsem se rozhodl motor utěsnit nikoli pouze silikonem ale i těsnícím papírem. Začala tedy výroba těsnění o síle 0,4MM. Jenže tím se mi zvětší vůle hřídelí a tak se bude muset znovu vymezovat převodovka. Po změření s papírovým těsněním je vůle na hlavním hřídeli 0,5MM a na předlohovém 1,5MM. Hlavní hřídel by měla být bez vůle, ale jsem rozhodnut nechat jí vůli 0,1MM aby nedošlo k nechtěnému zadírání nebo stálému unášení sekundárního kolečka. Předloha má mít 0,3MM vůli takže se chci vejít v rozmezí 0,3-0,4MM. Opět je lepší větší vůle než menší.

Pokračovat ve čtení článku můžete tudy.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*