Výměna ložisek v zadním kole ČZ 125 T

Vyndání ložiska

Po tom co demontujeme zadní kolo z rámu motocyklu, uvolníme matici na jedné straně a osu kola vytáhneme ven. Pod štítem brzdy je hned vnitřní prachovka a pod ní ložisko. Na druhé straně je vnější prachovka, rozpěrný kroužek (12x20x8mm), vnitřní prachovka a ložisko. Mezi ložisky je rozpěrná trubička. Asi u většiny kol bude všechno zatuhlé, zarezlé a kdo ví co ještě :-D. Já jsem použil uvolňovač šroubů, kterým sem nastříkal prachovky a ložiska z jedné a druhé strany. Můžete ale použít jakýkoli přípravek na povolování zarezlých spojů. Po pár hodinách jsem udělal totéž a nechal chemii dělat svoje – je důležité nechat uvolňovač působit aspoň jeden den – nic nejde hned. Po dvou dnech jsem celé kolo položil na rovnou zem, podložil ho destičkama, aby se kolo nijak nepoškodilo a taky proto, aby mohlo ložisko i s prachovkou hezky vypadnout. Skrz osu kola jsem prostrčil kulatinu (průměr cca 5mm) a pomocí kladiva jsem pomalu vyklepával vnitřnosti ven. Postupoval jsem vždy pomalu – ťuknul, poposunul kulatinku o kousek vedle a opět ťuknul.

Repas vnitřních prachovek
Vnitřní prachovka se skládá ze dvou mističek (tak tomu říkám já) s dírou pro osu kola a filcu, který je mezi nimi. Mističky do sebe zapadají a tak budou opět zatuhlé stářím, takže opět aplikujeme uvolňovací chemii (necháme nějaký čas působit). Misky od sebe musíme oddělit, a proto starý filc vyndáme ven (obrázek). Nejlépe asi šroubovákem, háčkem, něčím čím se dostanete mezi misky.

K otevření vnitřní prachovky jsem použil několik velikosti plochých šroubováku. Postupoval jsem pomalu. Nejmenší šroubovák strčíte mezi misky skrz díru kudy prochází osa kola, a pomalým pootočením šroubováku rozevíráte misky od sebe. Zase postupujeme tak, že vždy po malém rozevření šroubovák posuneme o něco dál. Když jsem to dělal já, nepřišel jsem na lepší způsob. Možná by bylo lepší použít něco vhodnějšího, co nemá ostré hrany, protože šroubovákem uděláte do kovu prachovky malé rýhy. Což si ale myslím nijak nevadí, protože ty nejsou vidět a není to nic extrémního, co by mělo na funkci vliv.

Filc do prachovek lze určitě i někde na internetu koupit, ale nač platit zbytečně poštovné. U nás v drogerii jsem koupil plát filcu, ze kterého jsem potřebný kroužek vyrobil. Jedno filcové kolečko mě vyšlo asi na 4 koruny. Prachovky jsem opět složil a pokračoval ve skládání kola dál. Komu se nechce repasovat prachovky, stačí zajít do obchodu s ložisky a koupit si gufera. U nás stojí 25/ks. Já jsem zvolil cestu opravy starých prachovek, protože to z motorky dělá veterána.

Skládaní vnitřností
Než začneme vkládat ložiska do kola, musíme změřit délku rozpěrné trubičky! Toto je velice důležité! Délka této trubičky musí být přesná (byť by byla o 1 mm kratší, chce to novou trubičku!). Rozpěrná trubička má svůj název proto, aby vytvořila opěrný bod mezi vnitřní stranou obou ložisek. Mezi ložisky a rozpěrnou trubičkou nesmí být žádná vůle. Při dotažení matic na ose kola se potom ložiska nemají o co opřít a dochází na ně k velkému tlaku a samozřejmě k rychlejšímu opotřebení. Spousta lidí si pak stěžuje na nekvalitní ložiska, ale málokdo dává pozor na velikost této části kola. Proto dobře změřit a v případě kratší trubičky jen o jediný mm sehnat novou!

Ložisko (s označením 6301) vybalíme z obalu a z jedné strany odstraníme jeho kryt. Obnaženou částí ho vložíme do kola.

Poté vložíme vnitřní prachovku. Kolo otočíme a pokračujeme s rozpěrnou trubičkou. Rozpěrnou trubičku se správnou velikostí namažeme vazelínou. Já jsem použil mazivo Shell GADUS S3 V220C 2 (Retinax LX 2). Kartuš stála asi 140 korun. Je to z toho důvodu, aby obnažená část ložiska měla stále dostatek maziva při jízdě.

Rozpěrnou trubičku vložíme do kola a pokračujeme opět stejně. Ložisko rozbalíme, odstraníme jeho jednu krytku, obnaženou částí vložíme směrem k rozpěrné trubičce a vložíme vnitřní prachovku. Rozpěrný kroužek vkládáme pouze do strany, kde není rozeta. Druhá strana má rozpěrný kroužek jako součást štítu brzdy. Zbytek už je jednoduchý.

Snad Vám návod pomůže ☺. Přikládám ještě nějakou tu fotku, kterou jsem pořídil při skládání, plus fotku gufera, které se nechá koupit jako náhrada za vnitřní prachovku.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*