Zapalování Jawa, ČZ 125, 175, 250 a 350 VS Vape 6V, 12V

Zapalování je jednou z nejdůležitější věcí pro správný chod motoru. Je důležité, aby se zapalování udržovalo čisté, a správně seřízené. Jedině tak lze zajistit jeho maximální a dlouholetou životnost.

V tomto článku ale nebudu psát jen popis soustavy. Tímto článkem bych chtěl pomoci dalším motorkářům, kteří stojí před volbou, kterým směrem se vydat. Dochází mí spousta dotazů, co je lepší zda Vape nebo původní zapalování a tak zde přicházím se stručným rozdílem.

Původní zapalovací soustava 6V 45W, 6V 75W

Výhody

+ na motocyklu nejsou potřeba žádné úpravy
+ jistota že zapalování vydrželo několik desítek let a po repasi by mělo vydržet další desítku let
+ kontrolka dobíjení
+ nízká ceny opravy i nákupu nově zrepasovaného zapalování

Nevýhody

– motocykl nejede bez baterie
– výkon zapalování je pouze 45W/75W
– je třeba seřizovat kontakty přerušovače a v případě potřeby měnit uhlíky (maličkost)

Náklady na pořízení

Zrepasované zapalování s klasickým mechanickým regulátorem Pal, Uher
2780Kč – 1 válec
2980Kč – 2 válec

Zrepasované zapalování s elektronickým regulátorem AEV, MR7V
2580Kč – 1 válec
2780Kč – 2 válec

Zrepasovaný rotor
800Kč – 45W
900Kč – 75W

Náklady na opravu

Kompletní renovace vašeho zapalování s mechanickým regulátorem Pal, Uher
2280Kč – 1 válec
2480Kč – 2 válec

Kompletní renovace vašeho zapalování s elektronickým regulátorem AEV, MR7V
2280Kč – 1 válec
2480Kč – 2 válec

Montáž elektronického relé na vaše zapalování
1200Kč – základní vyčistění, montáž el. relé + kontrola

Rotor zapalování
290Kč – renovace a kontrola vašeho rotoru

První náhrada Vape 6V 100W

Výhody

+ motocykl jede i bez baterie
+ výkon zapalování je pěkných 100W, takže lze osadit přední světlo pěknou watáží
+ není třeba seřizování, zapalování se seřídí při montáži na motocykl a pokud bude vše dobře odladěné, na zapalování není třeba sahat

Nevýhody

– na motocyklu je třeba poupravit elektroinstalaci
– jistota, že zapalování vydrží desítky let je neprokazatelná, má v sobě spoustu elektroinstalace a tak může dojít k poškození téměř kdykoli
– této soustavě chybí kontrolka dobíjení
– vysoká pořizovací cena zapalování a náhradních dílů

Náklady na pořízení

4915Kč – 1 válec
4915Kč – 2 válec

Náklady na opravu (výměnu jednotlivých dílů soustavy)

1174Kč – Elektronický spínač Vape (Z67-1V) – 1 válec
1174Kč – Elektronický spínač Vape (Z67-2V) – 2 válec
920Kč – Regulátor Vape (R64)
74Kč – Rozpínací relé 6V
273Kč – Snímač Vape (S01T)
1603Kč – Rotor zapalování (A69R-1)
1204Kč – Stator zapalování (A69S-2)
396Kč – Obvod kontrolky dobíjení pro 6V Vape (Nově)

Druhá náhrada Vape 12V 150W

Výhody

+ motocykl jede i bez baterie
+ výkon zapalování je pěkných 150W, takže lze osadit přední světlo pěknou watáží
+ není třeba seřizování, zapalování se seřídí při montáži na motocykl a pokud bude vše dobře odladěné, na zapalování není třeba sahat
+ kontrolka dobíjení (na rozdíl od Vape 6V 100W)

Nevýhody

– na motocyklu je třeba poupravit elektroinstalaci a vyměnit všechny spotřebiče a baterii na 12V
– jistota, že zapalování vydrží desítky let je neprokazatelná, má v sobě spoustu elektroinstalace a tak může dojít k poškození téměř kdykoli
– vysoká pořizovací cena zapalování a náhradních dílů
– další výdaje v podobě výměně el. spotřebičů a výměně baterie na 12V

Náklady na pořízení

5124Kč – 1 válec
5124Kč – 2 válec
700-1000Kč – Baterie 12V 11Ah
500Kč – Žárovky 12V a klakson 12V (orientační cena)

Náklady na opravu (výměnu jednotlivých dílů soustavy)

1174Kč – Elektronický spínač Vape (Z67-1V) – 1 válec
1174Kč – Elektronický spínač Vape (Z67-2V) – 2 válec
920Kč – Regulátor Vape (R64)
74Kč – Rozpínací relé 12V
273Kč – Snímač Vape (S01T)
1603Kč – Rotor zapalování (A69R-1)
1370Kč – Stator zapalování (A69S-1)

Shrnutí

Původní zapalování 6V 45W nebo 6V 75W

3380-3880Kč – Pořízení původního zapalování po repasi (v ceně i renovace rotoru)
2570-2770Kč – Renovace vašeho zapalování (v ceně i renovace rotoru)
1490Kč – Vyčištění, výměna regulátoru + kontrola (v ceně i renovace rotoru) níže je ukázka vyčištěného zapalování zapalování po výměně regulátoru a renovovaný rotor

Vape 6V 100W

4915Kč – Pořízení nové zapalovací soustavy
5664Kč – Náklady v případě výměny všech dílů soustavy Vape

Vape 12V 150W

6324-6624Kč – Pořízení nové zapalovací soustavy
5414Kč – Náklady v případě výměny všech dílů soustavy Vape

Závěrem

Z výše uvedeného seznamu lze usoudit, že pořízení nové soupravy Vape je dražší, nežli pořízení původního zapalování nebo jeho opravy.

Nejlevnější verzí je nechat si zapalování vyčistit a namontovat elektronický regulátor AEV nebo MR7V a samozřejmě opravit rotor.

Mé zkušenosti s takto opraveným zapalováním s el. reg. AEV jsou velmi dobré.
Mé zkušenosti se zapalovací soustavou Vape 12V 150W jsou taktéž velmi dobré.

Vaše zapalování (pořízení zrepasovaného zapalování) si můžete nechat zrepasovat u pana Zahradníčka
https://jawadynama.cz

Zapalování a díly na Vape lze zakoupit u oficiálního výrobce
https://eshop.vape.cz

Jak zapojit VAPE do původní elektroinstalace kývačky
http://fitaweb.cz/jak-zapojit-vape-do-el-soustavy-cz-125-typ-453/

CENY JSOU POUZE INFORMATIVNÍ A AKTUALIZOVANÉ KE DNE 2.9.2018, MOHOU SE TEDY DEN ODE DNE LIŠIT, POŘIZOVACÍ CENY VAPE JSOU UDÁNY Z E-SHOPU S DÍLY JAWA-ČZ, BUDE TEDY ODLIŠNÁ VŮČI CENĚ, KTEROU NABÍDNE PŘÍMO VÝROBCE

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*